Grød og grøntsager eller grøntsager og grød?

1. december 2022

Alder:
5 mdr.

Grød og grøntsager eller grøntsager og grød?

Kære Helen

Mange tak for dine meget nyttige og søde svar på mine mange spørgsmål om mad mv. til den lille papegøje.

Ja, han har en rigtig god kontakt. Det lægger mange mærke til, faktisk.

Jeg giver ham pt kun grød til middag og har givet ham smagsprøver på grøntsagsmos et par gange. Dog ikke den store succes - heller ikke med en let amning først.

Kan man egentlig vende det om - så man giver grøntsagsmos til middag og grød til aften? Fordi han elsker grøden ville det måske være nemmere om aftenen, hvor han er træt og knap så nysgerrig på nye ting (læs: lettere muggen ...

Annonce

... 😉)?

I øvrigt ved jeg, at de i vuggestuen hernede, serverer grøntsagsmos til middag. Til den tid med kød (fra 6 måneder).

Han elsker sin kop, som han selv han drikke vand af. Han nærmest stråler, når han kan selv, med lidt hjælp fra mig. Han tager også selv fat i skeen og kommer den i munden. Så jeg tager altid 2 skeer frem. Så bytter vi lidt frem og tilbage.

Du har tidligere skrevet, at man også kan komme smør i grøntsagsmos eller grød som fedtstof. Hvad med ghee? Har det samme næringsmæssige sammensætning?

På forhånd tak 😀

Bedste hilsner
Maria Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!